Markedsføringsledelse
Omform data til innsikt, bygg bærekraftige merkevarer og mestre digitale verktøy. Med en bachelor i markedsføringsledelse oppnår du fleksibel kompetanse i analyse, kreativitet og strategi – og åpner døren til en variert karriere.
Hva lærer du?
Markedsføring handler om å være ett steg foran, og dette studiet gir deg de verktøyene du trenger for å briljere i en digital og dynamisk verden:
- Gjør data til innsikt: Mestre kunsten å hente ut verdifulle analyser fra kundedata og bruke dem til å skape effektive kampanjer.
- Utvikle løsninger som treffer blink: Bli ekspert på å designe produkter og tjenester som kunder elsker og er villige til å investere i.
- Naviger den digitale jungelen: Oppdag kraften i moderne verktøy som Google Analytics og HubSpot for å skape resultater som imponerer.
- Bygg merkevarer som varer: Lær hemmelighetene bak å skape sterke og troverdige merkevarer som kunder vender tilbake til igjen og igjen.
- Forstå spillets regler: Skaff deg dyp innsikt i økonomi og strategi, og lær hvordan markedsføring driver lønnsomhet,vekst og et bærekraftig samfunn.
- Bygge lønnsomme relasjoner: Lær deg hvordan du bygger sterke, varige og lønnsomme relasjoner med kunder og leverandører.
- Forstå økonomiens krefter: Bli kjent med de sentrale teoriene og modellene i samfunnsøkonomi, og få innsikt i hvordan økonomiske valg påvirker markeder, bedrifter og samfunnet.
- Utforsk forbrukerpsykologi: Lær hvordan motivasjon, følelser og teknologi påvirker forbrukeratferd, og hvordan markedsførere kan bruke innsikt til å tilpasse strategier og fremme bærekraftig forbruk.
Kurseksempler
Hvorfor velge dette studiet?
Engasjerende forelesninger og kvalitetsundervisning er noe vi streber etter å tilby. Vi er opptatte av at du skal bygge en solid kompetanse som gjør deg relevant for fremtidens arbeid. I videoen nedenfor beskriver en student, en faglig fra BI og en fra næringslivet sitt perspektiv på hvorfor du bør velge en bachelor i Markedsføringsledelse ved BI.
Hvorfor velge bachelor i markedsføringsledelse?
Hva kan du bli?
Er du klar for å ta steget inn i en verden full av muligheter? Dette studiet gir deg ikke bare kunnskap, men også ferdighetene og nettverket du trenger for å utgjøre en forskjell. Enten du vil jobbe med markedsanalyse, merkevarebygging, digital strategi eller innovasjon, er dette starten på din reise mot en fremtidig drømmejobb.
Etter endt utdanning vil du kunne jobbe med:
-
Salg. Alle virksomheter selger noe. Dine ferdigheter kan hjelpe bedrifter til å maksimere potensialet sitt og ta nye markedsandeler.
-
Produktutvikling. I tillegg til at det stadig utvikles nye produkter, så skal alle eksisterende produkter og tjenester også fornyes. Forbrukerne forventer innovasjon og fornyelse. Din kunnskap er viktig for å påse at virksomheter tar de rette valgene underveis.
-
Markedskommunikasjon. Markedsføring handler om å kommunisere og bedrifter kjemper om kundenes oppmerksomhet. Du kan være den som vinner deres gunst og tillit gjennom eksempelvis markeds- og reklamekampanjer på sosiale medier.
-
Rådgiving. Mange markedsførere jobber som konsulenter der de hjelper bedrifter med forretningsutvikling og markedsføring.
Muligheter i studietiden
Du har flere muligheter som student på dette studiet. Hvis du kan tenke deg å studere i utlandet, kan du ta utveksling et semester. Har du mer lyst på konkret arbeidserfaring kan du ta et internship hos en bedrift. Du kan også tilpasse graden din med en av våre mange valgkurs.
Internship
Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper.
Utveksling
Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling.
Valgkurs
Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik.
Hva kan du studere videre?
Mange velger å gå videre på BI sine masterstudier etter endt studie for å stå enda bedre rustet i et krevende arbeidsmarked. Spesielt er Strategic Marketing Management ved BI et populært valg for markedsføringsstudenter.
Mange av våre markedsføringsstudenter går også videre til en master ved et utenlandsk universitet. En bachelorgrad fra BI er internasjonal anerkjent og kvalifiserer til opptak på ledende handelshøyskoler over hele verden.
Tar du bachelor i markedsføringsledelse kvalifiserer du faglig sett direkte til følgende studier:
- BI-Luiss Joint MSc in Marketing
- MSc in Digital Communication Management
- MSc in Entrepreneurship and Innovation
- MSc in Leadership and Organisational Psychology
- MSc in Strategic Marketing Management
I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader, som siviløkonomistudiet, ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. BI tar forbehold om at endringer kan skje, og at opptakskrav til MSc-programmer kan endres fra år til år.
Nettbasert gjennomføring
Studiet kan gjennomføres på både heltid og deltid via nettstudier.
Studiet er på tre trinn, og hvert trinn gir 60 studiepoeng, og gjennomføres over to år (fire semestre) i stedet for ett år (to semestre). Du kan ta hvert trinn separat uten å binde deg til hele studiet.

Hvilken bachelorgrad passer deg best?
Studieomaten er en test som gir deg et bedre utgangspunkt for å velge riktig. Den gir deg en rangering av heltidsstudier som kan passe for hvem du er, og det du vil i fremtiden.
Studieplan
1. År
- 60 studiepoeng (stp)
Vår
-
7.5 stp
-
7.5 stp
-
7.5 stp
2. År
- 60 studiepoeng (stp)
Høst
-
7.5 stp
-
Kunderelasjoner på bedriftsmarkedet
7.5 stp
Vår
-
7.5 stp
-
7.5 stp
3. År
- 60 studiepoeng (stp)
Vår
-
7.5 stp
-
7.5 stp
-
7.5 stp
-
7.5 stp
-
Du trenger generell studiekompetanse og et minimum antall konkurransepoeng for å kvalifisere for dette studiet.
-
Som student på BI har du mulighet til å søke om lån og stipend fra Lånekassen.
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse (hvis formål ene og alene er undervisning og forskning). Det betyr at et eventuelt overskudd går tilbake til skolen i form av utvikling av studiene og forskning.
Studieavgift
Høst 2025: 83 200 kr per studieår.
Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.
Andre priser gjelder for studenter fra land utenfor EU/EØS og Sveits. Enkelte unntak og variasjoner kan forekomme.
Les mer om studieavgiften.
Praktisk informasjon
Bachelorstudiene har prioritert søknadsfrist 15. april. Du må søke innen da for å være sikker på å få din søknad vurdert. For studier med ledig kapasitet tar vi i mot søknader også etter 15. april.