Norsk bærekraftbarometer 2025 viser at kundene mener Sporveien Trikken er best på bærekraft.
I 2025 har Norsk Bærekraftbarometer for sjette gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. Norsk Bærekraftbarometer er en del av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer som i 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
– 4708 norske forbrukere har sagt sin mening om hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av i årets undersøkelse. 157 virksomheter fra rundt 35 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder av på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft, sier prosjektleder for Norsk kundebarometer Pål R. Silseth.
Seier til Sporveien for sjette år på rad
Sporveien Trikken vinner Bærekraftprisen 2025. Dette er andre gang de går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer. Til sammen har Sporveien Trikken og Sporveien T-banen vunnet de seks siste årene. Trikken oppnår i år en score på 77,5 poeng, etterfulgt av Flytoget med 76,5 poeng og fjorårets vinner Sporveien T-banen med 76,3 poeng. På plassene bak følger Vinmonopolet (75,3), NAF (74,4) og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk NTE med 74 poeng.
Brutal nedgang for Tesla
I den første målingen Tesla deltok på i 2020 endte Tesla på tredjeplass med en score på 75,4 poeng, men de har falt jevnt og trutt etter det. Årets resultat viser et fall på over 8 poeng fra 2024, og de er ned over 20 poeng fra tredjeplassen i 2020. De kommer dårligst ut i bilbransjen og er nå på plass 141 av totalt 157 målte bedrifter.
– Mye av årets nedgang skyldes nok støyen rundt Elon Musk, men dette har vært en trend over lengre tid som kan tyde på mer grunnleggende utfordringer i inntrykket kundene har av selskapet. Det er spesielt på den sosiale og økonomiske dimensjonen av bærekraft Tesla har falt mye, mens de fortsatt scorer bra på den miljømessige dimensjonen. Inntrykker vårt er at Tesla har andre typer utfordringer snarere enn produktutfordringer, og at dette gir seg utslag i lavere tillit til selskapet, mener Silseth.
Fortsatt mange forbrukere som ikke vet hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft
– En av utfordringene ved at forbrukere skal velge mer bærekraftige produkter og tjenester er at det er vanskelig for oss å vite hvilke produkter og bedrifter som er best på bærekraft. Når dette er komplisert og uoversiktlig så vil det føre til at bærekraft blir en nedprioritert egenskap i våre valg av produkter og leverandører, uttaler Silseth.
Han legger til at bedrifter også vil få en større effekt av sin bærekraftsatsning hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte.
– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier han.
Det er store endringer i resultatene for mange bedrifter, med flere bedrifter som stiger opp mot ti poeng samtidig som et er flere som går ned nesten ti poeng.
– Disse endringene kan ha sammenheng med at markedet (kundene) ikke har et tydelig inntrykk av hva de enkelte bedriftene faktisk gjør på bærekraft. Utfordringen med denne usikkerheten er at det blir vanskelig for bedriftene å skaffe seg varige konkurransefortrinn som følge av sin satsning på bærekraft. Analysene våre viser at det er en klar sammenheng mellom lav variasjon (at kundene har et enhetlig inntrykk av bedriften) og tilfredshet/lojalitet til bedriften, sier Silseth.
Har bedriftene en riktig balanse mellom de tre hoveddimensjonene av bærekraft?
– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet). Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette, sier Silseth.
Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, (hvorvidt bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet»), er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene. Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom vi ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.
– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt, ifølge Silseth.
Topp 10
Plassering | Bedrift | Score |
1 | Sporveien Trikken | 77,5 |
2 | Flytoget | 76,5 |
3 | Sporveien T-banen | 76,3 |
4 | Vinmonopolet | 75,3 |
5 | NAF | 74,4 |
6 | Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) | 74 |
7 | Nissan | 73,8 |
8 | Toyota | 73,7 |
9 | BMW | 73,1 |
10 | Vitus Apotek | 72,7 |
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2025
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4708 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.292 bedriftsvurderinger
- Undersøkelsen omfatter til sammen 157 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2025
Kontaktinformasjon:
Prosjektleder Pål Rasmus Silseth,
Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Tlf: 46 17 17 48
E-post: pal.r.silseth@bi.no