Bullshit er ikke det samme som løgn, men svekker grunnlaget for en effektiv organisasjon.
Den nyinnsatte presidenten i USA blir ofte kalt en løgner. Mye av det han serverer av tilsynelatende løgn, er imidlertid såkalt bullshit. Og det gjelder ikke bare ham.
Uttrykket bullshit var opprinnelig et skjellsord om påstander som virket som det reneste vrøvl. I dag er uttrykket normalisert, og det blir forsket på som et fenomen.
Essensen i bullshit er at det er påstander som slenges ut uten hensyn til hva som faktisk er sant og hva som er feil.
Forskjellen mellom bullshit og løgn er at en løgn brukes bevisst for å tildekke sannheten. Bullshit innebærer derimot at den som snakker ikke har respekt for sannheten eller kunnskapen på området det gjelder. Ofte skyldes det nettopp manglende kunnskap.
Mye tyder på at bullshit brer seg. Ikke minst på områder der det konkurreres om makt og innflytelse, som politikk, ledelse, journalistikk og sosiale medier. Ledere, HR-folk, IT-stab og markedsførere strør stadig om seg med tomme slagord, nye begreper og forkortelser, pakket inn i påstander som gir liten eller ingen mening. Ofte med god støtte av innleide konsulenter. Motstanden er ofte liten.
De som bullshitter mest, lyver også mer enn andre. De er ofte selvsikre, men mindre ærlige og oppriktige. De vil bli sett på som dyktige og ønsker seg status, makt eller penger. De lykkes ofte i å virke overbevisende.
De som lettest faller for bullshit, er ofte omgjengelige, intuitive i måten å tenke på og naive. Mange av dem har liten kunnskap om det saken gjelder.