-
Økonomi og ledelse i 2025
Økonomi

Slik blir 2025 ifølge BI-ekspertene

Helene Onshuus, Petra Kipfelsberger, Pål Rasmus Silseth, Bengt Gunnar Lorentzen, Dagfinn Rime

Bedre privatøkonomi, vedvarende svak kronekurs, hardere kamp om kundene og krevende tider for ledere. Her er noen av trendene som vil påvirke Norge i 2025.

Reallønnsvekst og rentekutt: Helene Onshuus om privatøkonomi 

Stigende renter og høy inflasjon har preget det siste året mer enn noe annet, men det bildet ser ut til å endre seg fremover, i alle fall hvis vi skal tro på Statistisk Sentralbyrå. De forventer at inflasjonen skal ligge like over inflasjonsmålet på to prosent. Da kan vi forvente at det ligger rentekutt i horisonten også. SSB spår fem rentekutt, men det kan være grunn til å tro at det er vel optimistisk. 

På inntektssiden forventer både SSB og deltagerne i Norges Banks forventningsundersøkelse reallønnsvekst neste år, altså at lønnen vokser raskere enn konsumprisene. Det er gode nyheter for gjennomsnittshusholdningen. Det vil likevel være store individuelle forskjeller.

Rentekutt har mest å si for de med høy gjeld, mens de som eventuelt har lav lønns- eller inntektsvekst risikerer reallønnsnedgang. Likevel er det store bildet en litt romsligere husholdningsøkonomi, hvis spådommene slår til. 

Geopolitisk uro og svak krone: Dagfinn Rime om kronekursen 

Kjøpekraften for norske kroner er på sitt svakeste de siste 20 årene. Dette har naturligvis skapt en del debatt. Debatten har i for stor grad fokusert på Norges Banks rentesetting og sær-norske politiske forhold, og underspilt betraktninger en internasjonal investor kan gjøre seg.Valutamarkedet er et effektivt finansmarked hvor det omsettes for flere tusen milliarder dollar daglig og for investorene er kronen bare en av mange valutaer i en stor portefølje. 

Den store bevegelsen for norske kroner skjedde fra høsten 2021 til våren 2022. Siden har kronen stort sett variert rundt et ganske stabilt, svakt, nivå. Det virker som valutamarkedet har bestemt seg for hva som er riktig verdi på kronen. 

Disse to tingene er viktig å ta med seg når vi ser inn i 2025. Noe kan vi imidlertid spekulere over: Krigen i Ukraina har nok vært viktig for krona, og den ser dessverre ut til å fortsette i 2025. Geopolitisk uro er sjelden gode nyheter for små valutaer. Men følgende er sikkert: Aktørene i finansmarkedene er også klar over dette, og forventningene om dette er allerede reflektert i kronekursen.

Hva som skjer med kronekursen i 2025 vil dermed skyldes forhold markedsaktørene ikke forventer i dag, og det gjør det tilnærmet umulig å spå kronens utvikling i 2025. 

KI, krisehåndtering og bærekraft: Petra Kipfelsberger  om ledelse

Det er flere trender innenfor ledelse vi vil se mer av i 2025.  For det første er vi i en tid med geopolitisk uro der ledere vil trenge solide strategier for krisehåndtering. Ledere som er i stand til å forberede organisasjonene deres på å håndtere kriser, og som etablerer sterke mekanismer for gjenoppretting og tilpasning etterpå, kan være de store vinnerne.  
 
For det andre vil dynamikken rundt returen til kontoret endre seg vesentlig. Å skape arbeidsmiljø som fremhever fordelene ved fysisk deltakelse vil styrke ansattes engasjement og trivsel, samtidig som det resonerer med fremtidens arbeidsstyrke bedre. 

For det tredje ser vi tegn til at det kan skje endringer fra fokus på implementering av KI (kunstig intelligens) til å bruke den til å forbedre menneskelig intelligens. Denne utviklingen kan muligens skape en fremtid hvor samspillet mellom mennesker og KI blir tettere. Ledere som aktivt omfavner digital transformasjon og skaper en kultur for kontinuerlig læring, kan få en fordel.  

Sist, men ikke minst ser vi en annen voksende trend rundt lederskap og bærekraft. Personlig utvikling oppfattes i økende grad som vesentlig for å realisere bredere bærekraftmål. Et økt fokus på omfattende trivsel for ansatte kan være avgjørende for å bygge et produktivt lag som kan håndtere globale utfordringer effektivt. 

Endret forbrukeradferd og lysere tider: Pål Rasmus Silseth og Bengt G. Lorentzen om forbrukeratferd 

De siste årene kan trygt sies å ha vært turbulente tider med store endringer i forbrukeradferden. Vi har tradisjonelt vært lojale til våre bedrifter, men siden pandemien har vi observert at man i større grad er mer tilbøyelig til å bytte leverandør. Spesielt hvis bedriftene ikke innfrir kundenes behov og forventninger.

Bedriftene må i større grad kontinuerlig gjøre seg fortjent til kundenes lojalitet. Kundetilfredshet er mer ferskvare enn tidligere. Dyrtiden som traff oss har også forsterket dette inntrykket, hvor forbrukerne i større grad måtte prioritere hva vi skulle bruke penger på. 
  
Fremtiden ser derimot lysere ut. Rentekutt og lønnsøkning kombinert med fallende inflasjon vil øke kjøpekraften vår. Spørsmålet er hvor raskt dette vil gi utslag i form av økt forbruk. Mange har tæret på sparekontoen sin de siste årene så folk må fylle opp igjen sparegrisen sin. Selv om vår kjøpekraft vil øke så tror vi at folk fortsatt vil være forsiktig med pengebruken i 2025, men på ett eller annet tidspunkt vil det løsne. 
  
Det store spørsmålet bedriftene må stille seg er om vi går tilbake til å være lojale kunder eller om det vi observerer er en permanent endring i kundeadferd. Vi tror at fremtidens vinnere blir de bedriftene som er gode på å innhente kundeinnsikt som avdekker endrede behov og som evner å tilpasse sine produkter og tjenester i turbulente markeder.  

Publisert 20. desember 2024

Du kan også se alle nyheter her .