Medaljens bakside
En studie av ledere og deres medarbeidere viser imidlertid at medaljen også har en bakside. Ledere som scorer seg selv høyt på travel personlighet, blir nemlig oppfattet som autokratiske av sine medarbeidere dersom de samtidig opplever at de har høy status, som gjerne er tilfellet med effektive ledere. Autokratiske ledere er lite åpne for nye og andres ideer og innspill, og oppfører seg sjefete overfor sine medarbeidere. Jo mer lederen oppleves som autokratisk, jo mer kjenner medarbeiderne på stress og tidspress. Den ellers så positive travelheten går altså utover medarbeidernes velvære på jobben.
Naturligvis kan også ledere med en lav eller gjennomsnittlig travel personlighet oppleve det å ikke ha tid til nødvendige oppgaver. I en annen studie fant man at manipulert tidspress førte til lavere moralsk årvåkenhet enn blant dem lavt tidspress. I den samme studien undersøkte man også lederes opplevelse av tidspress gjennom en såkalt dagbokstudie, hvor ledere og deres medarbeidere svarte på ti daglige spørreundersøkelser.
Disse undersøkelsene viste at jo større daglig tidspress lederne opplevde, jo lavere moralsk årvåkenhet viste de samme dag, dersom de samtidig skåret lavt på oppmerksomt nærvær (mindfulness). Jo lavere daglig moralsk årvåkenhet, jo mer opplevde medarbeiderne destruktiv ledelse i form av for eksempel latterliggjøring og nedrakking foran andre medarbeidere. Flere studier viser at slik ledelse er forbundet med en rekke uheldige konsekvenser.
Ledere med tendenser i retning av kronisk travelhet har for mange positive egenskaper til at de bør unngås i rekruttering til lederstillinger. Personlighet er kun er en disposisjon til å føle, tenke og handle på gitte måter, og betyr ikke at man alltid opptrer i tråd med den. Bevissthet om egne personlighetstrekk kan derfor være effektive botemidler. Min personlige og helt udokumenterte påstand er at de fleste effektive ledere ikke er så «gode mennesker» at de hele tiden kan være seg selv og opptre fullt og helt i tråd med sine personlighetstrekk.
Faktisk tidspress er i det store og det hele et resultat av omgivelsene, og kan håndteres dersom man virkelig ønsker det. I organisasjoner betyr det for eksempel at man bør ta hensyn til omfanget av lederoppgaver, og hvor mange medarbeidere ledere har ansvaret for. For den enkelte leder blir det viktig å ikke fatte viktige beslutninger eller gjennomføre viktige samtaler med medarbeidere når man har dårlig tid. Dessuten mangler det ikke på teknikker for å unngå såkalte tidstyver og andre måter å håndtere tidsstress på. Et Googlesøk gir for eksempel 251 000 000 treff på «how to cope with time stress». Blant disse finnes det kanskje gode råd til dem av oss som er mer eller mindre kronisk travle.
Teksten ble først publisert i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/ledelse/ledelse/bard-kuvaas/dn-ledelse/kronisk-travle-ledere-har-mer-tid-enn-de-tror/2-1-1752585