-
Kvinne med tårer i øynene.
Ledelse

Sorgledelse i praksis: Hvordan lede noen som sørger?

Torhild Anita Sørengaard

Den viktigste oppgaven til en leder blir satt på prøve når en kollega går gjennom noe av det tyngste i livet: Å miste noen man er glad i.

Som leder har man mange roller og oppgaver: Beslutninger og delegering, utvikling og endring, visjon og styring mot felles mål. Men det som ofte har størst påvirkning på både resultat, trivsel og ansattes opplevelse av egen leder handler om lederens relasjonsfokus, omtanke og ivaretagelse av ansatte.

For en arbeidsgiver kan håndteringen av slike hendelser være helt kritisk for arbeidsforholdet og den ansattes fremtid i organisasjonen.

Sorgen kommer i bølger

Sorg er en individuell prosess som kan ta mange former. Den har sjelden en tidsavgrensning, og i mange tilfeller varer den livet ut. Mange beskriver sorgen som havet: Det kan veksle mellom sterk storm og høye bølger, til mildere vind og dønninger.

Sorgprosessen påvirkes blant annet av hvilken relasjon man hadde til den som gikk bort, omstendigheter rundt dødsfallet, praktiske utfordringer, hvilke ressurser den sørgende har tilgjengelig, og personlige faktorer hos den som er rammet.

På jobb kan sorg påvirke oss på mange måter, både kognitivt og emosjonelt. Mange opplever konsentrasjonsproblemer, vansker med å ta beslutninger, høyere grad av irritabilitet, stress og mindre tålmodighet. Samarbeid med andre kan også oppleves vanskelig i denne tiden, og kvaliteten på individuelle oppgaver kan gå ned.

Dette er helt normalt, og det er viktig at lederen utviser aksept og forståelse for det som skjer.

Tre råd til ledere 

Det finnes ingen enkel manual for hvordan du som leder kan ivareta den ansatte gjennom sorgen, og det vil være individuelle forskjeller knyttet til hva den enkelte ønsker og trenger. Du må også ta hensyn til hva som er praktisk gjennomførbart med tanke på den ansattes stilling og arbeidsoppgaver.

Her er imidlertid tre råd som kan fungere som et trygt utgangspunkt for deg som leder:

1) Praktisk tilrettelegging: Det er viktig å ha god dialog med den ansatte. Lytt til hva de ønsker og har behov for.

Eksempler på praktisk tilrettelegging er å tilby en reduksjon i arbeidsoppgaver og ansvarsområder, forlengelse av tidsfrister og inkludering av andre kollegaer som kan bistå. Hvis den ansatte ønsker en mest mulig normal arbeidshverdag, bør dette også respekteres. For mange kan jobb oppleves som et fristed fra sorgen og et område man har kontroll på.

Da er det like viktig å ikke ta noe vekk fra den ansatte. Vær likevel observant dersom vedkommende begynner å ta på seg unormalt mange oppgaver, da dette kan være en indikasjon på å at de forsøker å fortrenge vonde tanker og følelser gjennom arbeidet.

2) Emosjonell støtte: Å vise oppmerksomhet, omtanke, forståelse og empati er en viktig del av god sorgledelse.

Som leder vet du ikke hvordan den ansatte kan komme seg gjennom sorgen, men du kan være til stede. Vis at du forstår at det din kollega gjennomgår er vanskelig, og at du som leder er der hvis de har behov for å prate om det. Her vil det være forskjeller i hvor komfortabel den ansatte er med å åpne seg for å prate om tunge følelser og tanker med egen leder, men i slike tilfeller er det viktig å sørge for at andre kolleger kan stille opp.

Det samme gjelder hvis emosjonell kompetanse ikke er din sterkeste side: Det er lov å delegere også her, men ikke trekk deg helt unna.

3) Gi tid og rom: Tapet av noen man er glad i kan føles overveldende, og da spesielt i den nærmeste tiden etter dødsfallet.

Noen ganger er det beste man kan gjøre som leder å gi den ansatte tid og rom til å prosessere sorgen i eget tempo. Det betyr ikke at du ikke skal følge opp, bry deg eller ta en telefon – men at du ikke skal påføre unødvendig press. Fortell den ansatte at det ikke er noe hastverk med å prestere for fullt, og at både du og øvrige kolleger forstår at sorg er tidkrevende og tøft å bearbeide.

Her er tålmodighet et nøkkelord. Vær raus med kollegaer som befinner seg midt i en sorgprosess.

Å lede gjennom sorg kan være som å lede gjennom et minefelt. Bevissthet rundt din rolle og ditt ansvar som leder kan bidra til at den ansatte opplever seg sett og ivaretatt i en tung tid, noe som også kan ha positive ringvirkninger både for den som sørger og for deg som leder.

Referanse: 

Dette innlegget ble først publisert på papir og nett i Dagens Næringsliv 01.11.2024. 

Publisert 7. november 2024

Du kan også se alle nyheter her .