Hva skal til for å gi nye sjanser til ledere og ansatte som har oppført seg dårlig?
I Dag Solstad sin roman «Genanse og verdighet» (1994) finner vi norsk litteraturs mest kjente raseriutbrudd. Lektor Elias Rukla ved Fagerborg videregående skole går ut i skolegården i storefri. Han er ferdig for dagen og skal hjem. Det regner, og Rukla strever med å åpne den gjenstridige paraplyen sin. Et voldsomt raseri bygger seg opp i han. Så begynner han å denge paraplyen hardt mot fontenen midt i skolegården. Elever samler seg på ærbødig avstand for å betrakte utbruddet. Rukla snur seg mot de måpende ungdommene. Han retter blikket mot en av dem og snerrer «Flesketryne!» og «Fitte!». Så tar han restene av den ødelagte paraplyen i hånden og marsjerer ut av skolegården, vel vitende om at han aldri vil komme tilbake hit.
Elias Rukla forstår umiddelbart at han er ferdig som lektor ved denne skolen. Nå har han gått over streken. Dette er en godt virkelighetsorientert mann. En lærer som går amok i skolegården og skjeller ut elever på det groveste kan ikke regne med å jobbe videre her. Kolleger kommer sikkert til å prøve å bagatellisere det hele og overtale han til å prøve på nytt. Rukla selv skjønner at det er uaktuelt.
Det er ikke alle som har oppført seg dårlig på jobb som er like realistiske. Aftenposten (15. juni) har nylig brettet ut historien om Ole Christian Emaus, som har fått videre offiserskarriere i Forsvaret ødelagt etter å angivelig ha utsatt yngre kvinnelige kolleger for sexpress. Emaus har innrømmet at han oppførte seg dårlig overfor kvinnene. Så har han opplevd at egen arbeidsgiver har utestengt ham fra muligheten til å legge saken bak seg og gjøre videre karriere som leder i Forsvaret. Det synes han er dypt urimelig.