Alternativene til nedbemanning er i de fleste tilfeller aktuelle, enkle og lønnsomme for eiere, ledere og ansatte.
I flere bransjer er det merkbare nedgangstider og nedbemanning er nok en gang aktualisert i mange bedrifter. Historisk startet en nedbemanningsbølge i USA under nedgangstidene på begynnelsen av 80-tallet, men det var faktisk mer nedbemanning i perioden 1993–1995 enn i 1981–1983. Nedbemanning har derfor vært benyttet både for å møte dårlige tider og å unngå å tape penger, men også med sikte på å opprettholde eller øke profitten i gode tider.
Direkte kostnader forbundet med nedbemanning er nok vel kjent blant bedriftsledere. Det kan være kostnader forbundet med innleie av ekspertise som f.eks. jurister og psykologer, avgangspakker og nyrekruttering når markedene tar seg opp igjen. I tillegg har nedbemanning indirekte og mer skjulte kostnader som sannsynligvis overgår de direkte kostnadene og som er mer langvarige. Dette gjelder for eksempler produktivitetstap som følge av jobbusikkerhet og etterfølgende frivillig avgang. Magiske konsulentgrep som å erstatte begrepet «downsizing» med «rightsizing» reduserer sannsynligvis ikke slike kostnader. Det kan derimot sende et signal om at ledelsen ikke tar på alvor den belastningen det innebærer å være potensielt eller faktisk offer for nedbemanning og dermed øke de indirekte kostnadene.
Gjennomgåelse av forskning på nedbemanning viser kort oppsummert at det ikke bare går ut over dem som er ofre for nedbemanninger og deres kolleger, men også for bedriftenes resultater. Nedbemanning for å øke fortjenesten er derfor en strategi med lav sannsynlighet for å lykkes, til tross for kortsiktige kostnadsreduksjoner. Det er allikevel under kriser og i usikre tider det oftest blir nedbemannet. Det er estimert at under finanskrisen i 2008 ble det globalt nedbemannet over 60 millioner jobber og under covid-19-krisen heler 100 millioner. I dag er det usikre økonomiske tider i kjølvannet av pandemien, krigen i Ukraina og renteøkninger som på nytt har aktualisert nedbemanning her hjemme.
Noen bedriftseiere- og ledere anser nedbemanning som den eneste eller mest effektive måten å møte en kraftig reduksjon i etterspørselen på uten å vurdere alternativer. Andre, som enten selv har erfart eller på annen måte forstått at nedbemanning bør være det siste og ikke det første tiltaket, gjennomfører alternativer til nedbemanning.