Vi har analysert over 20 000 stillingsannonser. Resultatet sier mye om hva slags kompetanse som blir viktig for markedsavdelinger fremover.
Smart rekruttering er helt avgjørende for en virksomhets evne til å skape gode resultater.
Samtidig har forskningen på området til nå hovedsakelig rettet seg mot å forstå hvilken effekt markedssjefer og markedsdirektører har på bunnlinjen til en bedrift.
Men hva med fotsoldatene i markedsavdelingen?
Mindre status, større makt
På engelsk kalles de gjerne marketing executives: Markedsavdelingens rådgivere, konsulenter, koordinatorer, reklameplanleggere og merkevareansvarlige. Fagfolkene og spesialistene.
De er gjerne ansvarlige for å vurdere, evaluere, og respondere på muligheter i markedet, samt sentrale i oppgaven med å iverksette og implementere virksomhetens markedsføringsstrategi.
Samtidig er det nok heller ingen overdrivelse å si at mange av, om ikke alle, strategiske og taktiske beslutninger knyttet til markedsføring både igangsettes og utføres av denne gruppen ansatte.
Det er tross alt også de som gjerne har størst oversikt og mest kontakt med det som rører seg i markedet.
Analyserte data fra nesten 9000 norske virksomheter
Vi bestemte oss for å undersøke hva slags ferdigheter virksomheter ser etter når de lyser ut stillinger til denne gruppen av jobbsøkere. Totalt har vi gått gjennom over 20 000 stillingsannonser fra nesten 9000 virksomheter i Norge i perioden 2012 til 2018.
Så vidt vi vet er dette den første studien i sitt slag som har sett på hvilke ferdigheter og hvilken kunnskap som bedrifter etterspør fra markedsførere på dette nivået.
Det vi oppdaget var at kunnskap og ferdigheter innen markedsføring er viktig, men langt fra det eneste arbeidsgivere er opptatte av når de skal rekruttere nye fotsoldater til markedsavdelingen.
Like viktig er det at ansatte er flinke til å snakke med folk, samarbeide med andre, og jobbe kreativt. Bedrifter er ute etter markedsførere som evner å snakke med forskjellige typer mennesker og som klarer å tenke utenfor boksen.
Egenskaper som selvledelse, sosiale ferdigheter og evnen til kritisk tenkning er også essensielle for mange.
Samlet sett ser vi at markedsførere ikke bare må beherske faget sitt, men også det å jobbe godt med andre og det å kunne tenke på nye måter.