Det er ikke statlig eierskap i seg selv som fremmer innovasjon, men den nasjonale forankringen dette eierskapet sikrer.
I Norge er det et betydelig statlig eierskap i børsnoterte selskaper. Det er høyt sammenlignet med andre land, men det er tverrpolitisk enighet om dette eierskapet. De siste ukene har det likevel vært debatt om betydningen av statlig eierskap for innovasjons- og næringspolitikken.
Nasjonalt eierskap
Det er flere begrunnelser for statlig eierskap. Den viktigste begrunnelsen for det statlige eierskapet historisk sett, har vært å sikre et nasjonalt eierskap. Flere land har vært og er opptatt av å sikre et nasjonalt eierskap, og har derfor utviklet eierformer som beskytter selskapene mot utenlandske oppkjøp. Denne beskyttelsen har blitt omtalt som selektiv proteksjonisme, og det statlige eierskapet i Norge bør forstås på samme måte. Det har imidlertid aldri vært helt klart hvorfor nasjonalt eierskap er verdifullt.
I eierskapsmeldingene de siste årene har ulike regjeringer trukket frem verdien av en nasjonal forankring av hovedkontorer. I regjeringens stortingsmelding om statlig eierskap fra 2019 begrunnes dette med at lokalisering av hovedkontorer i Norge vil skape positive eksternaliteter, det vil si økonomiske effekter utover et eventuelt overskudd.
Hovedkontorer gjør betydelige innkjøp som bidrar til verdiskapning i Norge, for eksempel innenfor finans-, konsulent- og advokattjenester. Dessuten vil hovedkontorfunksjoner bidra til ulike typer kompetanse som er viktig for å lede store selskaper. Foruten at dette gir høy verdiskapning, bidrar det til «at det finnes arbeidstakere med spesialisert kompetanse (i landet) som andre også kan dra nytte av».
Stortingsmeldingen viser at dette også kan være viktig for næringsutvikling, fordi beslutningstagere på hovedkontoret vil velge nasjonale underleverandører og bidra til «nasjonale industri- og teknologiklynger». I den forrige stortingsmeldingen fra 2014 kunne man lese at «statlig eierskap kan være et positivt bidrag i utviklingen av det samlede norske næringslivet dersom det bidrar til at norske virksomheter og teknologi beholdes og videreutvikles fra Norge.»
Dette er relativt ukontroversielt.
Et annet moment som er vanskeligere å måle og vurdere, er verdien av at beslutningstakere på selskapets hovedkontorer operer i en norsk virkelighet og med en nasjonal horisont. Det kan for eksempel bety at beslutningstakere blir mer opptatt av å utvikle kunnskap og teknologi med fremtidig verdi i Norge, fremfor andre land. En kan for eksempel tenke seg at beslutningstakere vektlegger risiko noe høyere når de vurderer prosjekter i datterselskaper i andre land, mens de verdsetter mulig gevinster noe høyere hvis det dreier seg om hjemlandet.
Dette er vanskelig å måle, men basert på det vi vet fra studier av multinasjonale selskaper, ikke minst patentstudier av hvor innovasjonen finner sted, så kan vi anta at denne type resonnementer finner sted.