Markedet i Kina er for de som bygger relasjoner over tid, mener Jan Ketil Arnulf ved BI. Han mener flere mislykkes fordi de tror det motsatte.
For en som har opplevd forretninger i Kina tett på over lengre tid er det kanskje lettere å forstå hvordan alt fungerer i en kultur som er nokså annerledes enn vår egen. Dette er en hverdagskost for Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI som bor og jobber i Shanghai.
- Firmaets strategiutvikling må gå sammen med utviklingen av relasjoner i og omkring firmaet, anbefaler Arnulf.
Bedriftene kan velge å utvikle relasjoner på egen hånd. Det er muligens dyrt og kan ta lang tid. Alternativt kan bedriftene søke å alliere seg med partnere som allerede har de nødvendige relasjonene på plass.
Arnulf har sammen med sine forskerkolleger gjennomført en undersøkelse blant 296 utenlandske bedrifter som har investert for å få innpass i det kinesiske markedet. Bedriftene er rekruttert fra en økonomisk utviklingssone i Wuqing som ligger mellom Beijing og Tianjin.
Resultatene presenteres nå i en artikkel i det tidsskriftet Baltic Journal of Management.